Krytycznym Okiem, Raz Pierwszy

Wszystko o realizacji filmów i robieniu zdjęć górskich: sprzęt, montaż filmów, obróbka zdjęć,
filmowanie i fotografia w warunkach ekstremalnych.
______________________________________________________________

Moderatorzy: Sebastian Chrząszcz, Tomek Mazur

Krytycznym Okiem, Raz Pierwszy

Postprzez Tomek Mazur » Pt lut 04, 2011 2:54 am

Artykuł pochodzi z bloga Camera Lucida: http://www.goryonline.com/blogwpis-4359


Większość popularnych poradników fotograficznych koncentruje się na technicznych aspektach, ledwo muskając aspekt krytyczny – co najwyżej wspominając o tym co czyni zdjęcie dobrym i podobającym się dla oglądających. W kilku opracowaniach chcialbym nieco przybliżyć temat ewaluacji zdjęć, opierając się przy tym na źródłowych tekstach.

Na początek zatem: Barbara London, John Upton – Photography

Wielokrotnie wydawany podręcznik obejmuje techniczne, historyczne, estetyczne i krytyczne aspekty fotografii. W rozdziale Looking at – and Talking About – Photographs autorzy dają swoje wytyczne dla oceny zdjęć.

Upton i London zaczynają od stwierdzenia, że wszystkie zdjęcia, nawet „snapshoty“, są stworzone do przekazania pewnych wiadomości, chociaż nie zawsze znane są dokładne intencje fotografa. Autorzy sugerują zatem postawienie ośmiu pytań, które mogą pozwolić na zrozumienie zdjęcia:

1. Jaki rodzaj fotografii prezentuje zdjęcie? Na przykład czy jest to zdjęcie reklamowe, czy dokumentalne etc. Podpis pod zdjęciem może pomóc w zrozumieniu zdjęcia, ale aby nie ograniczać odpowiedzi, autorzy sugerują, żeby odczytywać rodzaj zdjęcia tylko poprzez patrzenie na nie same.
2. Jaka intencja przyświecała fotografowi? Na przykład w zdjęciu reklamowym może być to proste oddanie wizualnego detalu produktu, lub sugerowanie oglądającemu, że będzie pożądaną osobą jeśli użyje produktu ;)
3. Co jest podkreślone, uwypuklone? Na przykład, mała głębia ostrości będzie koncentrowała uwagę na wyostrzonym przedmiocie i oddalała ją od tych rzeczy, które nie są ostre.
4. Jak skuteczne są techniczne efekty? Na przykład czy nie rozproszone zostają ważne aspekty, ponieważ na zdjęciu jest za dużo detali.
5. Jak ważne są graficzne elementy? Na przykład, czy tonacja, linie, prespektywa odgrywają główną część przy oglądaniu zdjęcia.
6. Czy zdjęcie ujawnia inne rzeczy, niż główny temat? Na przykład, zdjęcia mody mogą również pokazywać status kobiety w społeczeństwie.
7. Czy zjęcie daje emocjonalny lub fizyczny impakt?
8. Jak odnosi się zdjęcie do innych zrobionych przez fotografa, lub innych zdjęć powstałych w tym samym okresie, lub w tym samym gatunku fotografii – w kontekście historycznym, społecznym lub artystycznym.

Autorzy podręcznika również wymieniają listę wizualnych elementów, które mogą być wykorzystane przez fotografa lub użyte do interpretacji pracy:

Światło: rozproszone, kierunkowe, kierunkowo-rozproszone, z boku, z porzodu, od tyłu, sylwetkowe, jaskrawe;
Tonacja i kontrast: wysoka tonacja (high-key), niska tonacja (low-key), pełna skala, wysoki i niski kontrast;
Tło/tekstura: podkreślona, zminimalizowana;
Ostrość i głębia: ogólna ostrość obrazu, brak ostrości, selektywna ostrość, duża lub mała głębia ostrości;
Kadr: jak przdmioty na zdjęciu dotykają krawędzi;
Perspektywa: naturalna, żabia, ptasia, nietypowa;
Przestrzeń: płytka lub głęboka, negatywna, pozytywna, efekt teleobiektywu, zniekształcenia szerokokątnego obiektywu;
Linia: zakrzywiona, prosta, nierówna, złamana, horyzontalna, wertykalna, ukośna;
Balans: czy elmenty w kadrze rozłożone są równomiernie, czy też leżą po jednej stronie;

Lista wymieniona przez autorów nie jest wyczerpująca i znaleść można inne wizualne elelmenty na które także zwracają uwagę jak na przykład ziarnistość obrazu, uchwycenie ruchu (rozmazany, zamrożony – oraz czy jest to efekt szybkości migawki, czy użycia lampy błyskowej), podwójna lub wielokrotna ekspozycja, złożenie obrazu (poedyńcze lub fotomntaż), kolorowy (pełny, punktowy) czy monochromatyczny obraz.

Dokonując ewaluacji zdjęcia, pamiętać należy, że wspomniane elementy wizualne są środkiem do celu. Łatwo jest, na przykład, powiedzieć, że fotograf użył światła z boku, ale potrzeba powiedzieć dlaczego i jak to pomaga przekazać sens i jakie ma to znaczenie.


Na podstawie: London, B., Upton, J. (1997) Photography, New York: Longman Pub Group.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Na koniec, wszystkich chętnych i znudzonych długimi zimowymi wieczorami zapraszam do małej intelektualnej zabawy dla rozruszania szarych komórek. Co sądzicie o tym zdjęciu???

Obrazek

Powyższa praca „Bouldering in Central Park“, autorstwa Valerie Sauers została wyróżniona w konkursie fotograficznym na festiwalu w Banff w 2008 roku. Niektórzy krytycy obwieścili pojawienie się „nowej jakości“ w fotografii wspinaczkowej. Czy słusznie?
Tomek Mazur
 
Posty: 46
Dołączył(a): Wt cze 01, 2010 2:02 pm

Re: Krytycznym Okiem, Raz Pierwszy

Postprzez LukaszWarzecha » So lut 05, 2011 5:45 pm

Tomku,
wiekszosc z wymienionych w powyzszym artykule elementow sluzacych do oceny danego ujecia skupia sie na technicznych aspektach fotografii.
Tymczasem osobiscie wydaje mi sie, ze kluczem w ewaluacji sa emocje odbiorcy... To jest ten pierwszy, zupelnie nieswiadomy rodzaj oceny.
Upraszczajac... Dobre zdjecie to takie, ktore wywoluje emocje... Nie wazne czy jest portretem, zdjeciem mody, produktu czy zwyklym snapshotem... Osobiscie jako fotograf nie chce, aby moje prace byly dla odbiorcy obojetne... Niech je kocha lub nienawidzi!

Dwa, dobre zdjecie to takie, na ktore chce spojrzec drugi raz (i wiecej). Za kazdym razem dostrzegajac nowe detale... odbiorca musi byc zaintrygowany.
W swojej prostocie, to jest odpowiedz na pytanie...
Tomek Mazur napisał(a):co czyni zdjęcie dobrym i podobającym się dla oglądających.


To tyle jezeli chodzi o postronnego widza... Rozmawiajac z klientem, producentem, dyrektorem artystycznym... Tak! Wazne beda wszystkie te techniczne detale, gdyz tylko z ich pomoca i dzieki umiejetnoscia technicznym fotografa mozliwe jest osiagniecie zamierzonego efektu zgodnego z wizja jej autora.
Tomek Mazur napisał(a):Światło: rozproszone, kierunkowe, kierunkowo-rozproszone, z boku, z porzodu, od tyłu, sylwetkowe, jaskrawe;
Tonacja i kontrast: wysoka tonacja (high-key), niska tonacja (low-key), pełna skala, wysoki i niski kontrast;
Tło/tekstura: podkreślona, zminimalizowana;
Ostrość i głębia: ogólna ostrość obrazu, brak ostrości, selektywna ostrość, duża lub mała głębia ostrości;
Kadr: jak przdmioty na zdjęciu dotykają krawędzi;
Perspektywa: naturalna, żabia, ptasia, nietypowa;
Przestrzeń: płytka lub głęboka, negatywna, pozytywna, efekt teleobiektywu, zniekształcenia szerokokątnego obiektywu;
Linia: zakrzywiona, prosta, nierówna, złamana, horyzontalna, wertykalna, ukośna;
Balans: czy elmenty w kadrze rozłożone są równomiernie, czy też leżą po jednej stronie;

To tylko wartosci techniczne sluzace do zbudowania przekazu.

Nalezy sobie rowniez zdawac sprawe, ,ze kazdy fotograf, wkladajac wiele wysilku w swoja prace wykazuje bardzo glebokie przywiazanie do swoich fotografii. Jak widzisz, rowniez po stronie fotografa najwieksza role w ocenie pracy odgrywaja emocje.
Dlatego tak wazna jest ewaluacja i krytyka z zewnatrz... Tylko osoba (producent czy AD) znajaca historie i portofolio bedzie w stanie dokonac ewaluacji danej fotografii!

Na koniec pozwole sobie na stwierdzenie, ze jest roznica pomiedzy krytyka a ewaluacja. Jest to pewnie czysto akademicka roznica, nie mniej jednak!
Dokonujac ewaluacji jakiegos obrazu koncentrujemy sie na jego wartosciach, podajac zdjecie krytyce... no coz slowa mowia same za siebie!

Tomek Mazur napisał(a):Powyższa praca „Bouldering in Central Park“, autorstwa Valerie Sauers została wyróżniona w konkursie fotograficznym na festiwalu w Banff w 2008 roku. Niektórzy krytycy obwieścili pojawienie się „nowej jakości“ w fotografii wspinaczkowej. Czy słusznie?

Czy slusznie? Osobiscie zastanawia mnie czy zdjecie to jest przypadkowe czy teh jest efektem swiadomego eksperymentu?
Ja powiem tyle... MNIE SIE PODOBA! ;-)
LukaszWarzecha
 
Posty: 8
Dołączył(a): Śr lut 02, 2011 2:41 pm
Lokalizacja: London, UK

Re: Krytycznym Okiem, Raz Pierwszy

Postprzez Lesser » Wt lut 08, 2011 7:52 pm

Dla mnie to gniot.
Nie będę się silił na jakieś elaboraty celem wyjaśnienia.
Czy to nowa jakość, czy też szukanie "artyzmu" na siłę ?
Fotografia wspinaczkowa jest fajna w swej prostocie i przewidywalności. Żeby pokazać coś nowego trzeba się naprawdę nagłówkować. A tu jakieś nie wiadomo co. Ta jakość została już dawno osiągnięta, a nazywa się zepsute zdjęcie ;)
Może jestem ignorantem, prostakiem bez należytego wykształcenia, ale takiej "sztuki nowoczesnej" nie rozumiem.
Lesser
 
Posty: 31
Dołączył(a): N cze 27, 2010 4:59 am

Re: Krytycznym Okiem, Raz Pierwszy

Postprzez KLM » Cz lut 10, 2011 9:21 pm

LukaszWarzecha napisał(a):wiekszosc z wymienionych w powyzszym artykule elementow sluzacych do oceny danego ujecia skupia sie na technicznych aspektach fotografii.


Wydaje mi się - o ile tekst zrozumiałem :P , że właśnie koncentruje się on na elementach technicznych, które mogą służyć potem do opisu krytycznego, czy jakiegoś innego, zdjęcia...

A wracając do pytania odnośnie zdjęcia... Może i na ścianie w przedpokoju wyglądałoby dobrze, ale w jakimś magazynie na papierze... To chyba nie jest własciwa droga. Jak dla mnie jest zbyt "artystyczne" - i sądzę, że zostało wyróżnione, żeby właśnie wyróżnić, bo jak sprawdziłem kompletnie inne zdjęcie wygrało:

Obrazek
KLM
 
Posty: 24
Dołączył(a): So lip 10, 2010 9:47 am

Re: Krytycznym Okiem, Raz Pierwszy

Postprzez LukaszWarzecha » N lut 20, 2011 12:22 am

KLM napisał(a):
LukaszWarzecha napisał(a):wiekszosc z wymienionych w powyzszym artykule elementow sluzacych do oceny danego ujecia skupia sie na technicznych aspektach fotografii.


Wydaje mi się - o ile tekst zrozumiałem :P , że właśnie koncentruje się on na elementach technicznych, które mogą służyć potem do opisu krytycznego, czy jakiegoś innego, zdjęcia...


KLM, mysle, ze nie doczytales mojego posta poza pierwsza linijke... Juz w nastepnej zwracalem uwage na inny sposob oceny fotografii, niz ten techniczny podany przez Tomka. Moze nie wyrazilem sie zbyt jasno. Przepraszam!
LukaszWarzecha
 
Posty: 8
Dołączył(a): Śr lut 02, 2011 2:41 pm
Lokalizacja: London, UK


Powrót do Foto/video górskie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron